Skift af olie og oliefilter

Med tiden bliver motorolien gammel og beskidt, og noget af det værste, der kan ske for din bil, er, at motoren mangler olie.

Olien forlænger din motors levetid og forbedrer bilens køreegenskaber. Derfor er det vigtigt, at du overholder serviceintervallerne med olieskift og udskiftning af oliefiltre.

Hos Autohuset Fyn bruger vi kun mærkespecifik kvalitetsolie

Vi anbefaler, at motorolien kontrolleres for hver 1.000 km.

Selv nye biler har et vist olieforbrug, der kan dog være tale om blot 0,5 liter på 1.000 km.

Du kan selv kontrollere olien ved at tage oliepinden op, tørre den af med et stykke papir, stikke den ned i hullet igen og endnu en gang trække den ud, således kan du se hvor meget olie der er på bilen.

Oliestanden skal være mellem minimum og maksimum på oliepinden.

Gearolieskift

Gearolie er et vigtigt element, for at din gearkasse kører godt.

Intervallet for udskiftning af gearolie afhænger af bilmodel, bilens brug og typen af drivvæske, som kan være enten mineralsk eller syntetisk.

I gennemsnit er oliens brugstid 60.000-120.000 kilometer, men du skal være opmærksom på tegn på at gearolien skal skiftes.

For eksempel er besværligt gearskifte og støj når gearkassen er i brug vigtige tegn på at du burde få din gearkasse tjekket og måske få skiftet gearkasseolie.

Automatgear og dobbeltkoblingsgear

Har du en bil med automatgear eller DSG-gear er det ekstra vigtigt at være opmærksom på intervallet for gearolieskift.

Disse gearkasser er nemlig mere følsomme end en almindelig manuel gearkasse – og også meget dyrere at reparere på når skaden først er sket. Her kan det også på nogle modeller være nødvendigt at skylle gearkassen igennem ved udskiftning.

Du er altid velkommen til at ringe til os, såfremt du er i tvivl om hvad intervallet er for gearolieskift på netop din bil.

Oplever du at din bil har svært ved at trække, går i nødprogram eller siger mislyde fra motoren?

Udskiftning af turbo

De sidste par år er antallet af turboladede biler vokset markant. Det gælder både diesel- og benzinbiler, store som små. En turbolader kunne engang holde 10-12 år og op til 300.000 kilometer. Det gør de som hovedregel ikke mere, og derfor skal de skiftes oftere.

Årsagen til at turboladerne i dag må skiftes oftere end tidligere skyldes flere ting. Turboladere er blevet mindre og kører med højere tryk og varme, end de gjorde før i tiden. En turbolader nu til i dags kører op til 250.000 omdrejninger i minuttet og op til 2.0 bar med en arbejdstemperatur op til 950 grader. Derfor skal der ikke så meget til, før det går galt. Derudover er der kommet EGR-ventiler, katalysatorer og partikelfiltre med mere på motorerne. Disse ting sætter også turboladeren på ekstra arbejde, for at nå den ønskede effekt.

Hos Autohuset Fyn tjekker og udskifter vi gerne din turbo, hvis den er begyndt at blive træt eller er stået helt af.

Udskiftning af kobling

Uden koblingen kører bilen ikke, så det er vigtigt at være opmærksom på, om den fungerer korrekt.

Normalt glider koblingen jævnt begge veje. Hvis du begynder at kunne mærke, at koblingen opfører sig anderledes end normalt, skal du nok overveje at få den tjekket.

I stort set alle tilfælde skifter man hele koblingen (et sæt bestående af trykplade, koblings-skive og udrykkerleje) og i nogle tilfælde også et svinghjul. Derudover anbefales det også at skifte pakninger i forbindelse med et koblingsskift.

Følgende kan være tegn på, at det er tid til at få den tjekket:

  • Koblingen laver små ryk, lige som knuder på en snor
  • Den føles hårdere at trykke ned – eller slipper ikke så nemt som normalt
  • Når du træder på koblingen og skifter gear, kommer der nogle lyde som tandhjul, der kører mod hinanden

Uanset hvad, skal du få det tjekket, hvis den reagerer anderledes, end den plejer.

Udskiftning af tandrem

Det kan variere meget, hvornår en tandrem skal skiftes, men det afhænger oftest af bilens mærke.

Med koblingen eller bremsen er det ret enkelt at se og mærke, når det er ved at være tid til at få dem kontrolleret eller skiftet.

Det er dog en smule anderledes med tandremmen, da den er skjult af en beskyttende kappe.

Sørger du ikke for jævnligt at få den tjekket, vil du først opdage det, når den sprænger. Og så er det desværre allerede for sent. Du kan ende med en utroligt dyr værkstedsregning, da tandremmen ofte forvolder skade på andre dele af motoren, hvis den springer, mens bilen er tændt. I nogle tilfælde kan det resultere i at hele motoren sætter sig og derved bliver defekt.

Som tommelfingerregel er det i forbindelse med et regelmæssigt serviceeftersyn at tandremmen skal skiftes. Hos Autohuset Fyn gennemgår vi altid din bil i forbindelse med et serviceeftersyn, og udskifter tandremmen hvis producenten foreskriver det.

I din bils servicehæfte kan du helt præcist se hvor tit dens tandrem bør udskiftes, og er du i tvivl kan du altid ringe til os og spørge til råds.

Følg os på Facebook og vær blandt de første til at modtage nyheder og deltage i konkurrencer.