En utæt udstødning kan lede giftgasser ind i bilen, når bilen holder i tomgang.
Hvis udstødningen er utæt, går det også ud over motorens forbrænding og bilen ville kunne bruge for meget brændstof. Dette giver også højere forurening.
En utæt udstødning kan også bevirke at bilens katalysator ikke virker som den skal. Bilen vil igen forurene for meget og bilens motor kan komme til at gå ujævnt, samt et evt. EGR system ville kunne sode til.
Så hvis din bil begynder at larme som en traktor, når du starter den, er det tid til at få tjekket eller skiftet udstødningen. Der er ingen tvivl, når du hører den dybe rumlen af fri motorlarm.
Hvorfor ruster udstødningen?
Korte ture er usundt for bilens udstødning, da den ikke når at blive varm. Den kan ikke få dampen fra motoren til at fordampe, og så lægger dampen sig som vand i bunden af udstødningsrøret. Og det betyder, at bilens udstødning ruster på sigt.
I dag er langt de fleste udstødninger lavet af rustfrit stål, som allerede fra bilens fødsel giver udstødningsrøret en længere levetid. Det betyder dog ikke, at dit udstødningsrør aldrig vil ruste – der går blot længere tid, før rusten får ordentligt fat.
Med nutidens moderne udstødninger, som er opdelt i flere dele, skal vi ofte kun skifte dele af bilens udstødning, hvilket er både tidsbesparende og budgetvenligt. Knækker udstødningen, er det derfor med at få den repareret hurtigst muligt.
På udstødningen sidder der små ophæng, der holder dem på plads. Disse kan med tiden ruste og falde af og skal derefter hurtigst muligt udskiftes eller repareres i form af en svejsning.
Vi vurderer fra gang til gang hvad der bedst kan betale sig for dig, da hele udstødningen har det med at blive gennemtæret nærmest samtidig. Det kan derfor nogle gange ikke betale sig at svejse et ophæng, da dette hurtigt kan knække igen, hvis udstødningen er meget tæret.
Alle dieselbiler, der er indregistreret efter 1. januar 2010, er udstyret med et partikelfilter.
Filterets formål er at mindske udledningen af skadelige partikler i udstødningsgassen. Rent teknisk virker partikelfilteret ved hjælp af et additiv kaldet eolysevæske, som automatisk blandes med dieselen i brændstoftanken på din bil.
Vedligeholdelsen af dit partikelfilter består derfor også i at man får påfyldt eolyse når det påkræves til serviceeftersyn.
Hvornår skal partikelfiltret skiftes?
Partikelfilteret er ikke som et normalt filter på din bil – der er som udgangspunkt ikke et fast skifteinterval.
Som udgangspunkt kan man ofte foretage en rensning af partikelfilteret, istedet for at udskifte det. Det er en langt mindre bekostelig affære.
Du vil typisk få en fejlmeddelelse i instrumentbrættet hvis dit partikelfilter volder problemer. Bilen vil typisk også begynde at ose mere og sode til ved udstødningen.